Gilla Johans cykelkampanj!
För ett år sedan bestämde sig Johan Kring i Hudiksvall för att starta en Facebook-kampanj tillsammans med sin arbetsgivare. Tanken var att cykla för sin njursjuke storebror genom att samla in pengar till Njurfonden. Kampanjen överträffade alla förväntningar. Johan och hans arbetsgivare Opus Bilprovning lyckades tillsammans skänka 3.850 kronor till Njurfonden. Därutöver slöt både privatpersoner och andra företag upp i trakten och samlade in ytterligare 9.000 kronor. Det fick Johan att börja blicka fram emot nästa sommar.
– I år var min arbetsgivare inte lika pigg på att köra kampanjen. Därför startade jag den egna Facebook-kampanjen ”CykelfondenCykelprojekt” med samma syfte. Som tur var hade kommunikationschefen för Opus Bilprovning hört talas om kampanjen och tyckte det var självklart att vi skulle köra i år igen, så på den vägen är det.
– Hittills har jag avverkat Lidingöloppet MTB och i detta nu har det inlägget samlat in 10.795 kronor på bara en vecka. Det är det mest klickade inlägget i Opus historia. Dealen är som förra året: Den som gillar inlägget bidrar till att vi skänker 5 kronor till Njurfonden. Den som delar inlägget bidrar till att vi skänker 10 kronor. Ambitionen är att jag ska ställa upp i 4-5 cykellopp i sommar, Mörksuggejakten i Rättvik den 8 juli, härnäst.
– När jag cyklade Lidingöloppet den 6 maj var min njursjuke bror där och hejade på. Även om han så klart inte mår fysiskt bättre av att jag cyklar märker jag hur mycket gladare han blir. Det är värt vartenda tramptag att få se honom skratta.
Johan Kring
Följ, gilla och dela Johans Facebook-kampanj här >